Så hjälpte vi Galvin Green sponsrar Ryder Cup

 

Galvin Green sponsrar Ryder Cup för andra gången i år. Samarbetet inleddes 2016.

Då var jag och mitt bolag Brama involverat i projektet.

Det här är vad vi gjorde. (Och här kan du se filmerna om du klickar.)

 

Galvin Green är det småländska bolaget som bestämde sig för att göra exceptionellt bra regnkläder till golfspelare. Baserat i en industriområde i norra Växjö har dom i snart 30 år byggt ett globalt varumärke som världens bästa regnkläder. (Du kan läsa mer om företaget här). Med tanke på att jag har varit en golfnörd sedan början av 80-talet så har jag såklart känt till och haft koll på företaget rätt länge.

 

Genomgång för inspelning på Lofotens Links första tee. Galvin Green inspelning inför deras sponsorskap av Ryder cup 2016.

Genomgång för inspelning på Lofotens Links första tee. Galvin Green inspelning inför deras sponsorskap av Ryder cup 2016.

 

Därför blev jag synnerligen glad när min dåvarande sambo råkade känna Galvin Greens globala varumärkeschef, Nicholai Stein. Hon ordnade en lunch mellan oss. Lunchen blev några samtal som blev några möten. Plötsligt en dag kom nyheten: Galvin Green sponsor det europeiska Ryder Cup-laget med regnkläder.

”Vi behöver göra filmer”, sa Nicholai.

”Toppen”, svarade jag.

Galvin Green sponsrar Ryder Cup – så här gjorde vi

Det här var 2015 och mitt fokus på den tiden var visuell storytelling, alltså att producera företagsfilmer med fokus på en bra berättelse. Min tanke var att ta till vara på all den erfarenheten jag har av att göra reportage och berätta en story, men försöka göra det åt företag och organisationer istället. Storytelling är synnerligen viktigt i modern kommunikation och jag gör det fortfarande, men idag ligger dock mitt fokus på digital marknadsföring som en helhet.

I alla fall.

Att vara sponsor till Ryder Cup är inom golfen bland de högsta som går att uppnå när det gäller varumärkestyngd. Det enda jag kan komma på som matchar är att vara sponsor till The Open (British Open) och det enda som slår det är att vara sponsor till The Masters.

Det var en gigantisk bekräftelse för Galvin Green när det visade sig att dåvarande Ryder Cup-kapten Darren Clarke ville ha Galvin Green som regnkläder för det europeiska laget.

 

Vi skapar regn under inspelningen av filmer till Galvin Green på Lofoten Links.

Det regnar när vi vill att det ska regna. Punkt slut.

Bläck och Galvin Green tog fram helhetskonceptet

Galvin Green och Nicholai tog tillsammans med den Växjöbaserade reklambyrån Bläck, som Galvin jobbat med i närmare 20 år, fram ett helhetskoncept för hur aktiveringen av sponsorskapet skulle se ut. Det sammanföll väl med en ny produktlansering som Galvin skulle göra: c-nite.

Jag tog fram ett filmförslag på att vi skulle göra ”klädernas resa” till Ryder Cup. Förslaget gillades och sedan kom Nicholai med förslaget:

”Vi ska göra en expedition till Lofoten!”

Det flesta golfare vet att en av världens häftigaste, galnaste och vackraste banor finns i Nordnorge. I ett brutalt möte mellan norra Atlantens vågor och norska klippor, berg och fjordar ligger Lofoten Golf Links intryckt. Det är vansinnigt vackert där. Dessutom är vädret i Nordnorge generellt…inte så bra.

”Perfekt. På alla sätt!” Tyckte jag.

 

Lofoten Golf Links. Här spelade Galvin Green in reklamfilmer inför sitt sponsorskap av Ryder Cup 2016.

Lofoten Golf Links i norra Norge. Här spelade Galvin Green in reklamfilmer inför sitt sponsorskap av Ryder Cup 2016. Filmerna producerade av Mattias Brännholm på Brama Content & Marketing.

 

Stort inspelningsuppdrag

Galvin Green tillverkar sina kläder i Shanghai i Kina. De har kontoret i Växjö. Vi skulle göra en expedition till Lofoten.

Det blev några inspelningsdagar…

Jag fick en hyfsad budget och kunde ta in av Sverige mest begåvade fotografer, såväl still som film: Roy Rossovich. Han har amerikansk pappa och svensk mamma. Han växte upp i L.A och bor numera i Stockholm och han är fucking briljant…! (Om vi säger så här: han har varit ambassadör för Hasselblad inom genren Modefotografering. Om vi säger så här 2: han fick mig att se anständig ut på den har sajtens förstasida). Jag var väldigt glad när han tackade ja till projektet.

 

Mattias Brännholm och Roy Rossovich på filminspelning i Lofoten i maj 2016.

Vi har kul på jobbet. Verkligen. Jag lovar! Mattias Brännholm och Roy Rossovich på inspelning i Lofoten i maj 2016.

 

Resan till Shanghai gjordes i april 2016. Den var fullständigt galen. Jag åkte först på filmmässa i Las Vegas, därifrån via New York, Köpenhamn och Doha i ett svep till Bangkok för två dagars inspelning på golfbanan Black Mountain i Hua Hin innan jag åkte vidare till Shanghai där vi spelade in 1,5 dag innan vi jag åkte hem igen. (Om du vill ha tips på hur man brutalchockar jetlag har jag efter den resan några att ge).

Inspelningen på fabriken gick hur bra som helst. Vi fick följa och filma hela produktionskedjan av Galvin Greens Ryder Cup-kläder. Ett fantastiskt välsmort löpande band som verkligen gav mig en förståelse för hur välproducerade dessa kläder är.

 

Mattias Brännholm och Roy Rossovich på inspelning i fabriken i Shanghai där Galvin Green producerar sin kläder.

Mattias Brännholm och Roy Rossovich på inspelning i fabriken i Shanghai där Galvin Green producerar sin kläder.

Expedition Lofoten

I slutet av maj var det dags för Expedition Lofoten. Det var tre personer på plats för Galvin Green, förutom varumärkeschef Nicholai var även hans kollega Anna och Lotta med. Från rekambyrån Bläck var projektledaren Eddie och stilbildsfotgrafen Daniel med. Lägg till detta fyra tourspelare.

Från Brama var det undertecknad och Roy Rossovich som cinematographer. Sist med inte minst var Kevin Murray med som landskapsfotograf och behind the scenes-fotograf; det är han som tagit alla dom här bilderna.

Skruvade arbetstider

Lofoten i slutet av maj är precis när midnattssolen bryter horisonten. När solen aldrig går ner. För er som fotar vet ni att det bästa ljuset – the golden hour – är när solen står som lägst på himlen. Det betyder att vi teoretiskt hade bäst solljus mellan 22.30 och 03.30.

Hyfsat skruvade tider.

Hyfsat mycket moln också. Moln kan ställa till det rätt rejält när man vill jobba med naturligt solljus….

”Det här är den bästa aktiveringen av ett sponsorskap vi har sett av en ny samarbetspartner. Någonsin!”

Nästa hela första dygnet gick åt att planera och reka bildpositioner. Sedan började the waiting game. Det blev fyra dagar av sovande på konstiga tider och jobbade på ännu mer konstiga tider. Vi hade, till slut, extremt tur med vädret och med två timmars marginal innan vi skulle åka hem fick vi det sista material som vi skulle ha.

 

Nicolai Stein, varumärkeschef på Galvin Green (i mitten), pratar med Roy Rossovich och Mattias Brännholm.

Nicolai Stein, varumärkeschef på Galvin Green (i mitten), pratar med Roy Rossovich och Mattias Brännholm.

DJIs Osmo-kamera användes under filmproduktionen på Lofoten.

DJI hade precis släppt en liten gimbal (gyro)-kamera som heter Osmo när vi skulle iväg på inspelningen i maj 2016. Vi bestämde oss för att prova den och resultatet blev bättre än väntat. Vi använde flera bilder från kameran i filmen (Kameran ser ju inte mycket ut för världen när man ser den så här).

Drönarinspelning på Lofoten Links med Mattias Brännholm och Roy Rossovich.

Vi filmade rätt mycket med drönare också. Roy vill dock inte se vad jag höll på med… Eller, rättare sagt: jag flyger drönaren och Roy styr kameran och för att kunna se monitorn bra måste han stänga ut allt dagsljus…

Drönaren heter DJI Inspire 1. Vi hade raw-modulen på och filerna blev gigantiskt stora. Inspelning på Lofoten Links i maj 2016.

Drönaren heter DJI Inspire 1. Vi hade raw-modulen på och filerna blev gigantiskt stora. Men det blev bra bilder.

Det var inspelning på de mest märkliga tider för att få rätt ljus när man befinner sig norr om polcirkeln på sommaren. Här är klockan cirka 01.30 på Lofoten links i maj 2016.

Det var inspelning på de mest märkliga tider för att få rätt ljus när man befinner sig norr om polcirkeln på sommaren. Här är klockan cirka 01.30.

Och nej - det var verkligen inte varmt på inspelning på Lofoten Links.

Och nej – det var verkligen inte varmt…

 

Intensiv redigeringsperiod

Direkt när vi kom hem följd en intensiv redigeringsperiod. Viveka Sjölund, som jobbat med mig som redigerare i flera år förstår idag rätt väl hur jag tänker och vill ha det. Jag är till exempel extremt nojjig på det små detaljerna. ”Hmm, jag tror vi testar att köra mixen ner i svart tre rutor längre. Det känns som det blir mjukare och bättre då”. Viveka ändrar och jag kollar igen. ”Nu kan det var en ruta till jag vill ändra”, säger jag. Hon ändrar igen. Viveka har ett fantastiskt tålamod. Dessutom är hon en duktig redigerare.

När ”fönstret” för Galvin Greens sponsrings och kommunikationsperiod öppnade var vi redo. Vi rullade ut ett antal kortare filmer enligt planen vi hade lagt upp.

Naturligtvis jävlades vädret hela Ryder Cup på Hazeltine.

Det var sol och varmt hela veckan. Inte en regndroppe.

 

Ryder Cup nöjda – hoppas det regnar på dom

Men det förändrade inte att Ryder Cup var nöjda med Galvin Green. Någon månad efter tävlingen ringde Nicolai.

”Har varit på uppföljningsmöte med Ryder Cup. Dom sa ”Det här är den bästa aktiveringen av ett sponsorskap vi har sett av en ny samarbetspartner. Någonsin!”

Jag var genuint glad för Nicholai skull att höra det.

Jag känner mig lite delaktig i det.

Jag tänker på det när jag nu ligger i soffan och följer Ryder Cup på tv.

Hoppas det kommer regna lite grann.

För Galvin Greens skull.

Vill du se några av filmerna vi gjorde kan du klicka här för att komma till portföljen.

 

Mattias Brännholm jobbar med digital marknadsföring och storytelling. Han hjälper företag förstå och kapitalisera på möjligheterna som finns i det digitala ekosystemet runt ett företags hemsida.